Publicaciones

Artículos y capítulos de libro

Álvarez López, Esther. 2024. (en prensa). “Convivial Solidarities versus Border Necropolitics in Francisco Cantú’s The Line Becomes a River. Dispatches from the Border”. En (In)Hospitable Encounters in Latinx Literature, Culture and Thought: Inclusion and Exclusion. Londres y Nueva York: Routledge.

Álvarez López, Esther. 2023. (en prensa). “Riding the Beast: Of Borders, Aliens, and Hospitality in Valeria Luiselli’s Lost Children Archive and Tell Me How It Ends”. En American Borders: Inclusion and Exclusion in US Culture, editado por Paula Barba y Mónica Fernández Jiménez. Palgrave Macmillan.

Álvarez López, Esther y Andrea Fernández García. 2023. Introduction: Latinx Strangers Revisited: From Othering to Effecting Social Change. En Cosmopolitan Strangers in US Latinx Literature and Culture: Building Bridges, Not Walls, editado por Esther Álvarez López y Andrea Fernández García, 1-21. Nueva York: Routledge.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2023. «Cotton Candy», de Chika Unigwe. Prólogo y traducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada, 287-315. Oviedo: KRK.

Bastida Rodríguez, Patricia y Gloria Bosch Roig. 2022. “Literature as Travel Guide: Amenity Writing on Mallorca as a Twenty-First Century Consumer Product”. Babel – A.F.I.A.L. 31: 7-30.

Botamino González, Clara. 2023. “The Boy from the Kebab Shop”, de Leila Aboulela. Traducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada. Oviedo: KRK.

Castro Dopacio, María Jesús. 2023. (en prensa) Portraits of Self-Empowerment and Cosmopolitan Consciousness. En Portraits and Critical Biographies of Twelve Chicana Writers, editado por Norma Elia Cantú. San Antonio, TX: Trinity University Press.

Durán Almarza, Emilia María, Carla Rodríguez González y Suzanne Clisby (eds.). 2022. “Performing Cultures of Equality: Embodiments, Visualities, Inscriptions”. En Performing Cultures of Equality, editado por Durán Almarza Emilia María, Carla Rodríguez González y Suzanne Clisby, 1-10. Londres y Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003162759-1

Fernández García, Andrea. 2025 (en prensa). “Discourses of Latina Girlhood in the United States: Current Trends and Future Directions”. En The Routledge Companion to Gender and Childhood, editado por Mary Zaborskis. Nueva York: Routledge.

Fernández García, Andrea. 2023. “‘May the Circle Be Unbroken’: Looking at the Relations between Self, Other and the World from a Critical Cosmopolitan Outlook in Julia Alvarez’s Finding Miracles”. Critique. Studies in Contemporary Fiction 64 (3): 403-415.

Fernández García, Andrea. 2022. “From Home to School and Back: Conflicting Identities in Judith Ortiz Cofer’s Call Me María: A Novel in Letters, Poems and Prose”. En Intercultural Approaches to Space and Identity, editado por Noelia Bueno y Salvador Beato, 15-30. New York: Nova Science Publishers. DOI: https://doi.org/10.52305/LGMA1728

Fernández, Fruela. 2022. Pueblos sin pueblo. Apuntes sobre la comunidad (rural) y su ausencia. En Ensayos de agitación rural: rehabitar el campo vaciado, 137-148. Ediciones El Salmón.

Fernández, Fruela. 2022. Contra la nostalgia: tradición rebelde, hauntología y politización del tiempo. Pensamiento al Margen. Revista Digital de Ideas Políticas 15: 136-142.

Igartuburu, Elena. 2025. “Strange Fruits: Dancing Protest in the Climate of Anti-Blackness”. En Women’s Innovation in Theatre, Dance, and Performance. Volume 2: Creators. Bloomsbury Press.

Igartuburu, Elena. 2023. “Fugitive Plots: Storytelling, Choreography, and Adaptation in Cabin in the Sky and Stormy Weather”. European Journal of American Studies 18-2. DOI: https://doi.org/10.4000/ejas.20211

Igartuburu, Elena. 2023. “Screen-Stage Dialogues: Pedagogies for Witnessing and Black Performance”. Zeitschrift für Medienwissenschaft, Issue “The Politics of the Video Essay”. https://zfmedienwissenschaft.de/en/online/videography-blog/screen-stage-dialogues

Martínez del Barrio, Carla. 2024 (en prensa). “Solidaridad transnacional en relatos de mujeres y niñas africanas refugiadas”. En Manifestaciones africanas de la solidaridad, editado por Vicente E. Montes Nogales, Paola Prieto López y Ángela Suárez Rodríguez. Zaragoza: Libros Pórtico.

Martínez del Barrio, Carla. 2023. «The Dependent’s Tale», de Marina Lewycka (Refugee Tales). Traducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada. Oviedo: KRK Ediciones.

Montes Nogales, Vicente E., Paola Prieto López y Ángela Suárez Rodríguez (eds.). 2024 (en prensa). «Reflexiones preliminares sobre la solidaridad y su representación en las literaturas africanas». En Manifestaciones africanas de la solidaridad: textos literarios y variedad de contextos, editado por Vicente E. Montes Nogales, Paola Prieto López y Ángela Suárez Rodríguez. Zaragoza: Libros Pórtico.

Montes Nogales, Vicente E. 2023. Representaciones de África en algunas autoras oesteafricanas del siglo XXI. 1616: Anuario de Literatura Comparada 13: 103-123. DOI: https://doi.org/10.14201/1616202313103123

Montes Nogales, Vicente E. 2023. La femme dans la littérature orale sénégalaise: narratrices et représentations des femmes. Çédille. Revista de Estudios Franceses 24: 25-58.

Montes Nogales, Vicente E. 2023. De Fatou Diome a Fatoumata Sidibé: el ensayo como instrumento de crítica social de las sociedades del siglo XXI. En Voces de mujer en L’extrême contemporain (Hacia una cartografía literaria de las xenografías francófonas), editado por Ana Belén Soto Cano, 111-134. Zaragoza: Pórtico.

Diabaté, Ibrahima y Vicente E. Montes Nogales. 2023. Entrevista a Ibrahima Diabaté. Serie “Escritores Africanos”. Entrevista n.º 18 DL AS 2990-2023. Grabación disponible en el catálogo de la Biblioteca Nacional de España, en el Repositorio de la Universidad de Oviedo https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/70407 y en YouTube https://www.youtube.com/watch?v=yib7eDfSBPw.

Tchassim, Koutchoukalo y Vicente E. Montes Nogales. 2023. Entrevista a Koutchoukalo Tchassim. Serie “Escritores Africanos”. Entrevista n.º 19 DL AS 2991-2023. Grabación disponible en el catálogo de la Biblioteca Nacional de España, en el Repositorio de la Universidad de Oviedo https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/70431 y en YouTube https://youtu.be/YwnV0UqyvUU.

Montes Nogales, Vicente E. 2022. “Visiones de la inmigración subsahariana: causas y consecuencias en algunas novelas africanas del siglo XXI”. Çédille. Revista de Estudios Franceses 21: 181-197.

Ninanne, Dominique. 2024 (en prensa). “Retejer vínculos. La solidaridad en Sans paroleni poignée de main de Tanella Boni”. En Manifestaciones africanas de la solidaridad: textos literarios y variedad de contextos, editado por Vicente E. Montes Nogales, Paola Prieto López y Ángela Suárez Rodríguez. Zaragoza: Libros Pórtico.

Ninanne, Dominique. 2023. “Déclin et célébration du vivant dans l’écriture d’Émile Verhaeren”. Neophilologus 107: 345-361.

Ninanne, Dominique. 2023. “L’écriture écosensible de Caroline Lamarche”. Textyles. Revue des Lettres Belges de Langue Française 64: 57-70.

Ninanne, Dominique. 2023. “Paysages diffamés. Une lecture de l’oeuvre romanesque de Georges Eekhoud à l’aune de la question environnementale”. Études Romanes de Brno 44: 349-367.

Ninanne, Dominique. 2022. Personnages écologiques en résistance dans Guérilla de Véronique BergenRevue Romane 58 (1): 21-41.

Prieto Arranz, José Igor. (en preparación). «Representing the Leave Side as an Exercise of Creative Solidarity: Little Englanders and the ‘Left Behind’ in Jonathan Coe’s and Ali Smith’s Recent Fiction». English Studies (special issue Narratives of Solidarity vs. Narratives of Exclusion in Twenty-First-Century British Fiction and Performance).

Rodríguez, Verónica y Paola Prieto López. 2024. (en prensa). “Black Women’s Health and Ecologies of Care in Mojisola Adebayo’s Stars and Zawe Ashton’s for all the women who thought they were Mad”. En The Methuen Drama Handbook of Women in Contemporary British Theatre, editado por Marissia Fragkou y Rebecca Benzie. Londres: Bloomsbury. 

Riaño Alonso, Cristina. 2023. La venta, de Tendai Huchu. Traducción e introducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada. Oviedo: KRK Ediciones.

Rodríguez González, Carla. 2024. “Liz Lochhead and Jackie Kay: Feminism and Cosmopolitanism in the Work of Two Scots Makars”. En A Companion to Scottish Literature, editado por Gerard Carruthers. Oxford: Blackwell.

Rodríguez González, Carla. 2023. «Bailar», de Suhayl Saadi. Traducción e introducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada. Oviedo: KRK.

Sánchez García, María Jesús. 2023. “Mírame como”, de A. L. Kennedy. Traducción. En Extrañezas cosmopolitas. Antología literaria, editado por Cristina Valdés y Lucía Prada, 347-362. Oviedo: KRK.

Sánchez García, María Jesús. 2022. “Naomi Mitchison’s Spring Queen: A Not So Archetypical Monarch”. Odisea. Revista de Estudios Ingleses 23: 77-90.

Suárez Rodríguez, Ángela. 2024. (en prensa). “La nueva novela afrodiaspórica: hacia una solidaridad de coalición”. En Manifestaciones africanas de la solidaridad, editado por Vicente E. Montes Nogales, Paola Prieto López y Ángela Suárez Rodríguez.

Alfonso García, María del Carmen. 2021. “Galdós y los Episodios Nacionales durante la Segunda República y la Guerra Civil. Su
influencia en De Barcelona a la Bretaña francesa, de Luisa Carnés”. Castilla. Estudios de Literatura 12: 557-592.

Alfonso García, María del Carmen. 2021. “Un sujeto poético ‘dafechamente femenín’: cuerpo y naturaleza en Como aquella que yeres, de Lourdes Álvarez”. Lletres Asturianes 124: 83-98.

Álvarez López, Esther. 2022. “Strangers, Persisters and Killjoys. Confronting Gender Inequality through Performance Poetry. En Performing Cultures of Equality, editado por Emilia María Durán Almarza, Carla Rodríguez González y Suzanne Clisby, 119-136. Londres y Nueva York: Routledge.

Álvarez López, Esther. 2021. “Identity, De-Colonization and Cosmopolitanism in (Afro)Latina Artists’ Spoken Word Performances”. En Latinidad at the Crossroads: Insights into Latinx Identity in the 21st Century, editado por Amanda Gerke and Mª Luisa González, 84-107. Leiden: Brill.

Argüeso San Martín, Paula. 2021. “The Heavens and Hells of Scottish Literature: AnInterview with Alasdair Gray”. Complutense
Journal of English Studies. Contemporary Scottish Urban Fiction 
Extra 29: 61-65.

Argüeso San Martín, Paula. 2020. The Literary Politics of Scottish Devolution: Voice, Class, Nation, by Scott Hames. Miscelánea. A Journal of English and American Studies 62: 189-194.

Argüeso San Martín, Paula. 2019. “A Gendered Union: An Analysis of Anglo-Scottish Gender and Power Dynamics in Alasdair Gray’s ‘You’ (1993) and ‘Mavis Belfrage’ (1996)”. Odisea. Revista de Estudios Ingleses 20: 19-33.

Bastida Rodríguez, Patricia y Elisabeth Bekers. 2021. «Writing An(Other) Europe: Challenging Peripheries in Chika Unigwe’s Fiction on Belgium». Journal of Postcolonial Writing 57 (3): 386-400.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2019. “Una excéntrica en Mallorca: la huella de las Baleares en la producción literaria de Gertrude Stein”. En Islas de las cien voces. Baleares en las literaturas alemana, francesa e inglesa del siglo XX, coordinado por Carlota Vicens Pujol, 137-153. Palma de Mallorca: Documenta Balear.

Botamino González, Clara2021. “’Out of the Frying Pan, Into the Fire’: An Interview with Laura Hird”. Complutense Journal of English Studies. Contemporary Scottish Urban Fitcion Extra 29: 55-59.

Carrera Suárez, Isabel y Carla Rodríguez González. 2021. “Growing Up Multiply: British Women Write the Ampersand Experience”. En Postcolonial Youth in Contemporary British Fiction, editado por Laura Mª Lojo Rodríguez, Jorge Sacido Romero y Noemí Pereira Ares, 81-99. Leiden: Brill.

Carrera Suárez, Isabel y Emilia María Durán Almarza. 2021. “Feminist Epistemologies from the South: Latin American Activisms and Decolonial Futures”. Moving Worlds. A Journal of Transcultural Writing 20 (2)36-49.

Castro Dopacio, María Jesús. 2022. «Humanizing the Wall: Cosmopolitan Artistic Interventions on the Mexican-American Border». En Building Bridges, Not Walls: Cosmopolitan Strangers in Latinx Literature and Culture, editado por Esther Álvarez y Andrea Fernández. Routledge.

Durán Almarza, Emilia María. 2022. “Uncomfortable Truths and Afro-Pessimist Strangers in Akwaeke Emezi’s The Death of Vivek Oji”. Papers on Languages and Literatures 58 (1): 70-94.

Durán Almarza, Emilia María, Ananya Janahara Kabir y Carla Rodríguez González (eds.). 2019. Debating the Afropolitan. London and New York: Routledge.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2022. «Indigenous Diasporas in Speculative Fiction: Writing through Estrangement». Literature Compass 19 (12).

Eguíbar Holgado, Miasol. 2021. “Cosmopolitanism and Strange Encounters in George Elliott Clarke’s The Motorcyclist”. Journal of Postcolonial Writing.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2020. «Re-framing the Diasporic Subject: The Supernatural and the Black Female Body in Galo Hopkinson’s The Salt Roads». Canadian Literature 240: 79-95.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2020. «The Location of Settled Diasporas in Nova Scotian Fiction». Humanities 9 (102): 1-16.

Fernández García, Andrea. 2020. “Incorporating Ambiguity into Girlhood Experiences: Gender Stereotypes and Identity Negotiations in Mary Helen Ponce’s Hoyt Street and Norma E. Cantú’s Canícula: Snapshots of a Girlhood en la Frontera”. Revista de Estudios Norteamericanos 24: 67-92.

Fernández García, Andrea. 2019. Reseña de Nuevos horizontes en la literatura latina de Estados Unidos: Transnacionalismos, resistencias queer y sus manifestaciones en la web, de Macarena García-Avello (Edicions UIB, 2019). Ex aequo 40: 174-176.

Fernández Menéndez, Raquel. 2022. “Género y antologías: la revisión del canon en la era de la cibercultura y el proyecto Cien de cien (2015-2016)”. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 31.

Fernández Menéndez, Raquel. 2022. “El exilio republicano español y la mediación cultural en las antologías de poesía publicadas en Francia”. L’exil espagnol républicain et le champ littéraire francophone, editado por Zoraida Carandell. París: Presses Universitaires de Paris Nanterre.

Fernández Menéndez, Raquel. 2021. “El antólogo como autor y la interpretación de las obras escritas por mujeres: lecturas firmadas de Josep Maria Castellet”. Revista Chilena de Literatura 103: 429-454.

Fernández Menéndez, Raquel. 2021. “Los retratos de la autora: el caso de Ángela Figuera Aymerich.” Rilce. Revista de Filología Hispánica 31 (1): 247-265.

García Corte, Sandra. 2021. Reseña de Postcolonial automobility: car culture in West AfricaJournal of Postcolonial Writing 57 (4): 581-582.

García Corte, Sandra2021. “Afrodiasporic Female Automobility and Motel-dwelling in Lesley Nneka Arimah’s ‘Windfalls’”. Miscelánea: A Journal of English and American Studies.

Martínez del Barrio, Carla. 2021. «Gendered Urban Spaces and Strangerness in Jean Rhys’ Good Morning, Midnight (1939).» Odisea, 22: 137-149.

Montes Nogales, Vicente E.; Ninanne, Dominique (coords). 2022. «Figures de l’étranger à l’aune du cosmopolitisme». Çédille. Revista de Estudios Franceses, monografía n.º 14.

Ninanne, Dominique. 2022. «Dire le ‘Nulle-Part'». Topologie et temporalité de la migration dans Là ou il fait si clair en moi de Tanella Boni». Çédille. Revista de estudios franceses 21: 161-179.

Ninanne, Dominique. 2022. «Nouer le monde et la langue. Une approche écopoétique de À l’espère de Sandrine Willems». L’horizon écologique des fictions contemporaines, editado por R. Barontini, S. Buekens y P. Schoentjes, 177-193. Ginebra: Droz.

Ninanne, Dominique. 2022. «L’audace langagière pour résister. Une approche de Guérilla de Véronique Bergen». Oser la langue, editado por M. Quaghebeur y C. Robalo Cordeiro, 253-272. Bruselas: Peter Lang.

Ninanne, Dominique. 2021. “Celles d’avant de Patricia Cottron-Daubigné. Une poésie-hospitalité des personnes migrantes”. Orbis Litterarum 76: 257-270.

Ninanne, Dominique. 2021. «Ceux du lointain de Patricia Cottron-Daubigné. Une poésie-hospitalité des personnes migrantes». Orbis litterarum 76: 257-270.

Ninanne, Dominique. 2021. “Nommer le mal, penser la résilience dans Vie et mort d’un étang de Marie Gevers”. En Modernité et résiliences dans les littératures francophones, editado por Marc Quaghebeur, 1197-1211. Bruselas: Peter Lang, vol. 2.

Ninanne, Dominique. 2020. «Mystères du réel dans l’oeuvre de Marie Gevers. Motif de l’enchantement arborescent et processus d’écriture poétique”. Études Littéraires 49 (2-3): 151-168.

Ninanne, Dominique2020. “Michèle Fabien” [reseña bio-bibliográfica]. En Nouvelle Biographie nationale 15: 151-152. Bruselas: Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique.

Ninanne, Dominique2020. “Des mères et des filles dans trois romans de Corinne Hoex”. En La
Belgique, un continent francophone à découvrir
, editado por Marc Quaghebeur y Abdelaouahad Mabrour, 257-269. Rabat: Université El Jadida.

Ninanne, Dominique2019. “Espaces de l’enfance dans l’œuvre de Corinne Hoex”. En Écritures de femmes en Belgique francophone après 1945, editado por Marc Quaghebeur, 273-304. Bruselas: Peter Lang.

Ninanne, Dominique. 2019. “Enjeux de la parole théâtrale dans la réécriture de Cassandre de Christa Wolf par Michèle Fabien”. Interfrancophonies. Revue des Littératures et Cultures d’Expression Française 10: 115-132.

Pérez García, Fernando. 2021. «This Planet Knows My Name». Transmotion 7 (2): 105-129.

Pérez Ramos, Mª Isabel. 2022. “Breaking the silence: The strange case of an eco-cosmopolitan Chicana detective”. International Journal of English Studies 22 (1): 63-79. DOI: https://doi.org/10.6018/ijes.477221 

Pérez Ramos, M. Isabel. 2021. “Toward an Eco-social Transition: From the Age of Man to an Age of Justice”. En Toward an Eco-social Transition: Transatlantic Environmental Humanities / Hacia una Transición Eco-social: humanidades ambientales desde una perspectiva transatlántica, editado por Mª Isabel Pérez Ramos y Beatriz Lindo Mañas. Alcalá de Henares: Instituto Franklin-UAH, CLYMA series.

Pérez Ramos, M. Isabel. 2020. Entrevista a James Ogude, “Ubuntu e il principio di Co-Agency nell’ecologia Africana”. Diacronie.
Studi di Storia Contemporanea
: «Can the Subaltern Speak» attraverso l’ambiente? 44 (4): 201-209. http://www.studistorici.com/2020/12/29/ogude_numero_44/

Pérez Ramos, M. Isabel. 2020. “Eco-Cosmopolitan Strangers: Migration, Toxicity, and Vulnerability in the Us-Mexico Border through a Revision of Lucha Corpi’s Cactus Blood”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 81: 43-59. DOI: https://doi.org/10.25145/j.recaesin.2020.81.04

Pérez Ramos, M. Isabel. 2019. “Paolo Bacigalupi’s The Windup Girl (2009) – Biopunk Cli-Fi”. En Cli-Fi: A Companion, editado por Axel Goodbody y Adeline Johns Putra, 55-60. Bern: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b12457

Prieto Arranz, José Igor y María Gómez Martín. 2022. “La extraña ignorada. Estudio comparativo de Catalina de Aragón como personaje en la novela histórica británica y española contemporánea de autoría femenina.” Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas.

Prieto Arranz, José Igor y Patricia Bastida Rodríguez. 2021. “The Changing Faces of Anne Boleyn: An Analysis of Contemporary Historical Fiction by Philippa Gregory, Hilary Mantel and Alison Weir”. CLIO A Journal of Literature, History, and the Philosophy of History 48 (3): 299-324.

Prieto Arranz, José Igor. 2021. “The Past as a Commodity in the Present. Reflections on the Historical Turn in British and Spanish Literature”. En For Sale: Kommodifizierung in der Gegenwartskultur, editado por Sabine Coelsch Foisner and Christopher Herzog. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Prieto Arranz, José Igor, M. Juan Garau y F. Mesquida Mesquida. 2021. “’Open your mind, sharpen your wits’: A narrative approach to the benefits of study abroad as perceived by Erasmus+ students”. Journal of Language Identity and Education. 1-16.

Prieto Arranz, José Igor Rubén Jarazo-Álvarez. 2020. “Introduction. The Humanities and the Challenges of the New Europe: Identity, Gender and Space”. En The Humanities Still Matter. Identity, Gender and Space in Twenty-First-Century Europe, editado por Rubén Jarazo Álvarez y José Igor Prieto Arranz, 1–29. Oxford: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15360

Prieto Arranz, José Igor y Karen Jacob. 2019. “A Transcultural Approach to EIL Teaching and its Impact on Learners’ National Identities”. Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies 41 (2): 11–33. DOI: http://doi.org/10.28914/Atlantis-2019-41.2.01

Prieto López, Paola. 2022. “The Performance of Black Youth Masculinity in Bola Agbaje’s and Mojisola Adebayo’s Council-Estate Plays”. En Performing Cultures of Equality, editado por Emilia María Durán Almarza y Carla Rodríguez González y Suzanne Clisby, 30-43. Londres: Routledge. 

Prieto López, Paola. 2020. “debbie tucker green. Critical Perspectives”. Aedean NEXUS 2: 92-94.

Prieto López, Paola. 2020. “Black Lives, Black Words: Transnational Solidarity and Collective Artistic Activism”. Atlantis 42 (2): 197-213.

Prieto López, Paola. 2019. Introducción crítica y traducción anotada. No es país para negras/No Country for Black Women. Oviedo: KRK.

Riaño Alonso, Cristina2022. «Interrogating Cosmopolitanism and the Stranger in Tendai Huchu’s The MaestroThe
Magistrate
 & The Mathematician
 (2015)». Miscelánea: A Journal of English and American Studies 65: 127-147.

Rodríguez González, Carla. 2022. “Two Makars, Many Voices: Feminism and Cosmopolitism in the Work of Liz Lochhead and Jackie Kay». En The Blackwell Companion to Scottish Literature, editado por Gerard Carruthers. Oxford: Blackwell.

Rodríguez González, Carla y Esther Álvarez López. 2022. “Strangers and Trespassers in Contemporary Women’s Crime Fiction”. Papers on Language and Literature 58 (1): 3-18.

Rodríguez González, Carla. 2021: “Contemporary Scottish Urban Writing 2000-2020: Space, Emotions, Identity”. Complutense Journal of English Studies 29: 1-5.

Rodríguez González, Carla. 2019. “Resilience and Urban Capabilites in Denise Mina’s Garnethill Trilogy”. Contemporary Women’s Writing 13 (2): 169-185.

Rodríguez González, Carla. 2019. “A Spatio-Emotional Analysis of the Disgust Discourse in Contemporary Afrodiasporic Fiction: Chimamanda Ngozi Adichie’s Americanah and NoViolet Bulawayo’s We Need New Names”. Miscelánea: A Journal of English and American Studies 60: 127-144.

Suárez Rodríguez, Ángela. 2020. “The Experience of Homecoming in Teju Cole’s Every Day Is for the Thief: An Investigation into the Othered ‘Cosmopolitan Stranger’”. Journal of Postcolonial Writing 56 (6): 789-802.

Suárez Rodríguez, Ángela. 2022. The Experience of Return in Chimamanda Ngozi Adichie’s Americanah: Expanding the Category of the Cosmopolitan StrangerCritique. Studies in Contemporary Fiction 61 (1): 1-14.

Suárez Rodríguez, Ángela. 2022. Strangers and Necropolitics in NoViolet Bulawayo’s We Need New NamesInternational Journal of English Studies 22 (2): 17-34.

Álvarez López, Esther. 2016. “Urban Cartography of Murder: Gaspar de Alba’s Desert Blood”. En Geographies of Identity: Mapping, Crossing, and Transgressing Urban and Human Boundaries, 65-72. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones UAH.

Álvarez López, Esther. 2016. Edición e introducción de Geographies of Identity: Mapping, Crossing, and Transgressing Urban and Human Boundaries, 11-171. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones UAH.

Bastida Rodríguez, Patricia2017. “Afropolitan in their Own Way? Writing and Self-Identification in Aminatta Forna and Chika Unigwe”. European Journal of English Studies 21 (2): 129–143.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2017. “¿Burgers o Karachiwallahs? Interacción urbana, cosmopolitismo y cultura popular anglófona en Kartography de Kamila Shamsie”. En Indagaciones críticas en torno al universo de la cultura popular, editado por Eduardo de Gregorio Godeo, María del Mar Ramón Torrijos y Ángel Mateos Aparicio Martín Albo, 43-55. Valencia: Letra Capital.

Botamino González, Clara. 2018. “Spatial Transgression in Laura Hird’s Born Free”. Babel – AFIAL 27: 5-23.

Durán-Almarza, Emilia María, Ananya Janahara Kabir y Carla Rodríguez-González (eds.). 2017. “Debating the Afropolitan”. European Journal of English Studies 21 (2).

Eguíbar Holgado, Miasol. 2018. “Reading the Body Racial in Black Canadian/Black Scottish Non-Fiction: Dorothy Mills-Proctor and Jackie Kay”. African American Review 51 (3): 167-179.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2017. “Transforming the Body, Transculturing the City: Nalo Hopkinson’s Fantastic Afropolitans”. European Journal of English Studies 21 (2): 174-188.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2017. “Moments of Nationalism: Global and Local Intersections in Canadian Literature». HyperCultura 6 (1).

Fernández-García, Andrea2018. “Between Nationalism and Feminism: Mary Helen Ponce Remembers her Barrio”. Aztlán: A Journal of Chicano Studies 43 (2): 53-76.

Fernández-García, Andrea. 2016. “‘We are not just Patriots of a Country, but Citizens of the Planet’: Children’s Identity Negotiations in Julia Alvarez’s Return to Sender”. Odisea. Journal of English Studies 17: 101-118.

Ninanne, Dominique2018. “Pouvoir(S)”. Francophonie Vivante 58 (1): 35-38.

Ninanne, Dominique. 2018. “Enchantements dans la poésie de Marie Gevers”. Studii şi Cercetări Filologice. Seria Limbi Romanice 23 (1): 91-107.

Ninanne, Dominique. 2018. “Celles d’avant de Corinne Hoex. Une lecture énonciative”. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses 33 (1): 45-59.

Ninanne, Dominique. 2018. “Présences de la mer dans l’œuvre de Corinne Hoex”. Çédille. Revista de Estudios Franceses 14: 409-430.

Ninanne, Dominique. 2016. “Pères et filles dans les romans de Corinne Hoex”. Çédille. Revista de Estudios Franceses 12: 297-325.

Ninanne, Dominique. 2016. “Les Asturies contées par les Belges”. Anales de Filología Francesa 24: 293-313.

Pérez Ramos, María Isabel. 2019. Reseña de Priscilla Solis Ybarra, Writing the Goodlife: Mexican American Literature and the Environment, U of Arizona P, 2016, pp. 264. Ex-centric Narratives: Journal of Anglophone Literature, Culture and Media 3: 176-8. DOI: https://doi.org/10.26262/exna.v0i3.7557  

Pérez Ramos, María Isabel. 2018. “Lands of Entrapment: Environmental Health and Wellbeing in Literature about the U.S. Southwest and Chicano Communities”. MELUS: Multi-Ethnic Literature of the United States 43 (2): 129-150. DOI: https://doi.org/10.1093/melus/mly010

Gärdebo, Johan. Tom Buurman, María Isabel Pérez Ramos y Anna Svensson. 2017. “Introduction to Social Media in the Anthropocene”. Resilience: A Journal of the Environmental Humanities 5 (1): 1-17.

Pérez Ramos, María Isabel. 2016. “The Water Apocalypse: Venice desert cities and utopian arcologies in Southwestern dystopian fiction”. Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment 7 (2): 44-64. DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2016.7.2.909

Pérez Ramos, María Isabel. 2016. “Progress and Development According to Whom? Reflections from the margins”. En Transatlantic Landscapes: Environmental Awareness, Literature and the Artseditado por José Manuel Marrero Henríquez, 95-111. Alcalá de Henares: Instituto Franklin-UAH.

Prieto Arranz, José Igor y Mihai Iacob. 2018. “The Perception of Romanian Immigrants in Spain. The Case of the Hola, soy rumano Campaign”. Bulletin of Spanish Studies 95 (2): 1729–49. DOI: https://doi.org/10.1080/14753820.2018.1432537

Prieto Arranz, José Igor. 2017. “Canonicity and the Humanities in Spain: The Case of Children’s Literature”. En Making Sense of Popular Culture, editado por María del Mar Ramón Torrijos y Eduardo de Gregorio Godeo, 133-43. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Riaño Alonso, Cristina. 2017. “Not Everybody can be Invited to the Party: On Zadie Smith’s NW”. En Representaciones del espacio hostil en la literatura y en las artes, editado por Ana Abril Hernández y Laura de la Parra Fernández, 501-506. Madrid: Andavira.

Riaño Alonso, Cristina. 2017. “Islam as a Rhythmic Reality: Identity, Emotions and Urban Space in Leila Aboulela’s Short Fiction”. BABEL A.F.I.A.L 26: 53-65.

Rodríguez González, Carla. 2018. “Faith and Conversion on Foreign Grounds. Urban Translocation in Leila Aboulela’s Fiction”.  En Contemporary Literay Criticism, vol. 418, editado por Lawrence J. Trudeau, 36-44. San Francisco, Nueva York, Waterville y Mason: Cengage Learning.

Rodríguez González, Carla. 2017. “Geographies of Fear in the Domestic Noir: Paula Hawkins’s The Girl on the Train”. Miscelanea. A Journal of English and American Studies 56: 109-127.

Rodríguez González, Carla. 2017. “Bodies on Display: Affective and Spatial Practice in Zoë Strachan’s Negative Space”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 74: 55-72.

Rodríguez González, Carla. 2016. “The Rhythms of the City: The Performance of Space and Time in Suhayl Saadi’s Psychoraag”. Journal of Commonwealth Literature 51 (1): 92-109.

Suárez Rodríguez, Ángela. 2018. “Margaret Mary Wood: precursora de las visiones renovadas de la figura del extraño”. En La universidad con perspectiva de género, editado por Jorge Diego Sánchez, M.ª Elena Jaime de Pablos y Miriam Borham Puyal, 281-293. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Alonso Álvarez, Óscar. (2015). “Exploring Gender Roles in Contemporary Urban Music”. New Alleways to Significance, Interdisciplinary Approaches to English Studies, editado por Alejandra Moreno Suárez e Irene Pérez Fernández, 61-73. Palma de Mallorca: Edicions Universitat de les Illes Balears.

Alonso Álvarez, Óscar. (2012). “Broadcasting in English for all Levels (Tune into ELL Radio Station): Cómo utilizar canciones populares y actuales para la enseñanza de las distintas destrezas del inglés”. Actas del VII Congreso ACLES: Multilinguismo en los centros de lenguas universitarios: evaluación, acreditación, calidad y política lingüística, editado por Inmaculada Sanz Sainz et. al., 122-133. Granada: Centro de Lenguas Modernas de la Universidad de Granada.

Álvarez López, Esther, Isabel Carrera Suárez y Carla Rodríguez González. 2015. “Women’s Studies and English Studies in Spain”. En Rewriting Academia. The Development of the Anglicist Women’s and Gender Studies of Continental Europe, editado por Renate Haas, 51-85. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Álvarez López, Esther. 2013. “Narrativa de género y ficción criminal contemporánea en Europa”. En Novela y cine negro en la Europa actual (1990-2010), editado por María José Álvarez Maurín, 179-209. Madrid: Biblioteca Nueva (Siglo XXI).

Álvarez López, Esther. 2011. “Down the Mean Streets of the Barrio: Gendering the Transcultural City in Nuyorican Literature”. En Reading Transcultural Cities, editado por Isabel Carrera Suárez, Emilia María Durán Almarza y Alicia Menéndez Tarrazo, 195-220. Palma de Mallorca: SP de la Universidad de las Islas Baleares.

Álvarez López, Esther. 2011. “Disidencia política y género tras el 11S: la traición patriótica de Cindy Sheehan y Jersey Girls”. En El 11 de septiembre y la tradición disidente en Estados Unidos, editado por Víctor Junco, Cristina Garrigós, Daniel Fyfe y Manuel Broncano, 191-203. Valencia: Biblioteca Javier Coy d’estudis nord-americans.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2014. “The Invisible Flâneuse: European Cities and the African Sex Worker in Chika Unigwe’s On Black Sisters’ Street”. The Journal of Commonwealth Literature 49 (2): 203–214.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2014. “¿Santidad o carisma? Teresa de Ávila en la escritura femenina anglófona”. Salamanca. Revista de Estudios 59: 123-141.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2012. “El doble Bildungsroman en la narrativa británica contemporánea: Transformaciones desde la escritura diaspórica femenina”. Oceánide 4: 1-8.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2011. “The Hidden Face of the New Millennium: Migrant Exploitation and Reader Expectations in Monica Ali’s In the Kitchen”. SKASE Journal of Literary Studies 3 (2): 49-65.

Carrera Suárez, Isabel, Esther Álvarez López y Carla Rodríguez González. 2015. “Women’s Studies and English Studies in Spain». En Rewriting Academia. The Development of the Anglicist Women’s and Gender Studies of Continental Europe (European History of English Studies), editado por Renate Haas, 51-86. Frankfurt am Main, Berlín, Bern, Bruselas, Nueva York, Oxford, Viena: The English Association for ESSE / Peter Lang.

Durán Almarza, Emilia María. 2012. “Ciguapas in New York: Transcultural Ethnicity and Transracialization in Dominican American Performance”. Journal of American Studies 46(1): 139-53.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2013. “Urban Representations of African Nova Scotia: the reconquest of space in George Elliott Clarke’s Red”. Journal of English Studies 11: 83-96.

Eguíbar Holgado, Miasol. 2013. “The Shifting Scottish Diaspora: Images of Home in Alistair MacLeod’s No Great Mischief”. ES. Revista de Filología Inglesa 34: 115-130.

Fernández García, Andrea. 2014. “Growing Up Global: A Study of Julia Álvarez’s Return to Sender”. En Building Interdisciplinary Knowledge. Approaches to English and American Studies in Spain, editado por Esther Álvarez López, Emilia María Durán Almarza y Alicia Menéndez Tarrazo, 99-104. Oviedo: KRK Ediciones.

Igartuburu, Elena. 2013. «‘Go Where the Love Is’: Failed Emotional Negotiations of Space and Identity in Tessa McWatt’s This Body». Alicante Journal of English Studies 26: 59-72. https://doi.org/10.14198/raei.2013.26.05

Igartuburu, Elena. 2015. «Too Chinese/Too Cuban: Constructing Diaspora Through Emotion in Cristina García’s Monkey Hunting». En Diasporic Constructions of Home and Belonging, editado por Florian Kläger y Klaus Stierstorfer, 447-463. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110408614-026

Lidström, Susanna, Simon West, Tania Katzschner, María Isabel Pérez Ramos y Hedley Twidle. 2015. “Invasive Narratives and the Inverse of Slow Violence: Alien Species in Science and Society”. Environmental Humanities 7: 1-40. DOI: https://doi.org/10.1215/22011919-3616317

Bergthaller, Hannes, Rob Emmett, Adeline Johns Putra, Agnes Kneitz, Susanna Lidström, Shane McCorristine, María Isabel Pérez Ramos, Dana Phillips, Kate Rigby y Libby Robin. 2014. “Mapping Common Ground: Ecocriticism, Environmental History, and the Environmental Humanities”. Environmental Humanities 5: 261-276. DOI: https://doi.org/10.1215/22011919-3615505

Prieto Arranz, José Igor. 2015. “Review of Mapping Identity and Identification Processes. Approaches from Cultural Studies, edited by Eduardo de Gregorio-Godeo and Ángel Mateos-Aparicio Martín-Albo. Bern: Peter Lang”. Atlantis. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies 37 (1): 227–32.

Prieto Arranz, José Igor. 2015. “Whiggish History for Contemporary Audiences. Implicit Religion in Shekhar Kapur’s Elizabeth and Elizabeth: The Golden Age»Journal for the Study of Religions and Ideologies 14 (41): 52–78.

Amengual Pizarro, Marian y José Igor Prieto Arranz. 2015. “Exploring Attitudinal Factors in L3 Learning: CLIL vs. Non-CLIL”. En Content-Based Learning in Multilingual Educational Environments, editado por Maria Juan Garau y Joana Salazar Noguera, 197-220. Berlin: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-11496-5_12

Juan Garau, Maria, José Igor Prieto Arranz y Joana Salazar Noguera. 2015. “Lexico-Grammatical Development in SecondaryEeducation CLIL Learners”. En Content-Based Learning in Multilingual Educational Environments, editado por Maria Juan-Garau y Joana Salazar-Noguera, 179-95. Berlin: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-11496-5_11

Prieto Arranz, José Igor, Lucrecia Rallo Fabra, Caterina Calafat Ripoll y Magdalena Catrain. 2015. “Testing Progress on Receptive Skills in CLIL Contexts”. En Content-Based Learning in Multilingual Educational Environments, editado por Maria Juan Garau y Joana Salazar Noguera, 123-37. Berlin: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-11496-5_8

Prieto Arranz, José Igor. 2014. “National Identities in Britain and Spain. Notes towards an SLA Approach to a Better Future”. In esse: English Studies in Albania 4 (2): 7-57.

Prieto Arranz, José Igor y Mark E. Casey. 2014. “The British Working Class on Holiday. A Critical Reading of ITV’s Benidorm”. Journal of Tourism and Cultural Change 12 (1): 68-83. DOI: https://doi.org/10.1080/14766825.2013.877472

Juan Garau, Maria, Joana Salazar Noguera y José Igor Prieto Arranz. 2014. “L3 English Learners’ Lexico-Grammatical and Motivational Development at Home and Abroad”. En Language Acquisition in Study Abroad and Formal Instruction Contexts, editado por Carmen Pérez Vidal, 235-58. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/aals.13.12ch10

Prieto Arranz, José Igor. 2013. “SLA as Identity Formation: Evidence from Study Abroad and CLIL Contexts”. BAS / British and American Studies 19: 149-63.

Prieto Arranz, José Igor, Maria Juan Garau y Karen Jacob. 2013. “Re-Imagining Cultural Identity: Transcultural and Translingual Communication in Virtual Third-Space Environments”. Language, Culture and Curriculum 26 (1): 19-35. DOI: https://doi.org/10.1080/07908318.2012.759585

Prieto Arranz, José Igor. 2013. “Studying Literature, Doing Gender. Epistemological and Methodological Considerations”. En Gender in Literature, editado por Nieves Pascual Soler y Ján Gbúr, 13-48. Kosice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Prieto Arranz, José IgorPatricia Bastida Rodríguez, Caterina Calafat Ripoll, Marta Fernández Morales y Cristina Suárez. 2013. “Introduction. De-Centring Cultural Studies. Past, Present and Future of Popular Culture”. En De-Centring Cultural Studies. Past, Present and Future of Popular Culture, editado por José Igor Prieto Arranz, Patricia Bastida Rodríguez, Caterina Calafat Ripoll, Marta Fernández Morales y Cristina Suárez, 1-19. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Jacob, Karen, Maria Juan Garau y José Igor Prieto Arranz. 2013. “Affective Factor Considerations in a Transcultural Approach to English Language Teaching”. En The Affective Dimension in Second Language Acquisition, editado por Danuta Gabrys-Barker y Joanna Bielska, 291-304. Clevedon and Philadelphia: Multilingual Matters.

Prieto Arranz, José Igor. 2013. “Brits on Hols. Images of Spain and the Spanish in ITV’s Benidorm«. En Culture & Power: Identity and Identification, editado por Eduardo de Gregorio Godeo y Ángel Mateos Aparicio Martín Albo, 175-88. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Prieto Arranz, José Igor. 2012. “España vista desde dentro y desde fuera. Una aproximación sociohistórica y cultural a los discursos de identidad nacional”. Oceánide 4.

Prieto Arranz, José Igor. 2012. “Review of Brave New Worlds. Old and New Classics of Children’s Literatures, edited by Elena Paruolo”. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature 50 (1): 83-85.

Prieto Arranz, José Igor. 2012. “The Semiotics of Performance and Success in Madonna”. The Journal of Popular Culture 45 (1): 173-96.

Jacob, Karen, Maria Juan Garau y José Igor Prieto Arranz. 2011. “Identifying Features of English-Speaking Countries from an ELT Learner Perspective”. Topics in Linguistics 7: 34-41.

Juan Garau, Maria y José Igor Prieto Arranz. 2011. “Intercultural Computer-Mediated Discourse. Evidence from the ‘EIL in Poland and Spain’ Blog”. Topics in Linguistics 7: 25-33.

Prieto Arranz, José Igor. 2011. “Bella Gerant Alii, Tu Felix Universitas Nube. La cultura popular y los retos de las humanidades en la universidad española del siglo XXI”. Garoza 11: 179-90.

Prieto Arranz, José Igor. 2010. “Durability or Transience? Englishness and the Legacy of the Church of England”. The University of Bucharest Review. A Journal of Literary and Cultural Studies 1 (1): 109-17.

Prieto Arranz, José Igor y Patricia Trapero Llobera. 2010. “Introduction. Cuéntame cómo pasó. When ‘Popular’ Culture Entered Academia”. En A Comparison of Popular TV in English and Spanish Speaking Societies: Soaps, Sci-Fi, Sitcoms, Adult Cartoons, and Cult Series, editado por Marta Fernández Morales y José Igor Prieto Arranz, 1-37. Lampeter and New York: The Edwin Mellen Press.

Prieto Arranz, José Igor. 2010. “Spanish Sitcom and the Spanish ImagiNation. The Cases of 7 vidas and Aquí no hay quien viva”. En A Comparison of Popular TV in English and Spanish Speaking Societies: Soaps, Sci-Fi, Sitcoms, Adult Cartoons, and Cult Series, editado por Marta Fernández Morales y José Igor Prieto Arranz, 169-200. Lampeter and New York: The Edwin Mellen Press.

Rodríguez González, Carla. 2015. “An Orcadian Metamorphosis. Embodied Spaces in Luke Sutherland’s Venus a as Boy”. Anglistik. International Journal of English Studies 26 (2): 161-173.

Rodríguez González, Carla. 2015. “Recharting the Black Atlantic: Jackie Kay’s Cartographies of the Self”. Etudes Ecossaises 17: 103-119.

Rodríguez González, Carla. 2015. “Indo-Scottish Cultural Flows: Bashabi Fraser and the Streams of Identity”. En Shaping Indian Diaspora. Literary Representations and Bollywood Consumption away from the Desi, editado por Cristina M. Gámez Fernández y Veena Dwivedi, 39-52. Lanham, Maryland: Lexington Books.

Rodríguez González, Carla. 2010. “Poems for a Bicultural Journey: An Interview with Gerrie Fellows”. Journal of Postcolonial Writing 46 (1): 101-113.

Álvarez López, Esther. 2010. “El ilusionista de las palabras: Paul Auster y su universo creativo”. Fuentes literarias del cine. Arbor 186 (741): 89-97.

Álvarez López, Esther. 2007. “Más allá del placer visual: la fascinación subversiva de la femme fatale para la mujer espectadora”. En Diosas del celuloide. Arquetipos de género en el cine clásico, coordinado por Mª del Carmen Rodríguez Fernández, 67-92. Madrid: Jaguar.

Álvarez López, Esther. 2006. “Food, Cultural Identity, and the Body: New Recipes for Latinas’ Emerging Selves”. En Codifying the National Self. Spectators, Actors and the American Dramatic Text, editado por Barbara Ozieblo y María Dolores Narbona Carrión, 215-231. Bruselas: Peter Lang.

Álvarez López, Esther. 2006. “De idolatradas a malditas: la (de)construcción de mitos y leyendas sobre mujeres ‘malas’ en el mundo hispano”. En Mulheres Más. Percepção e Representações da Mulher transgresora no Mundo Luso-Hispânico, vol. 3, 30-49. Porto: Universidade Fernando Pessoa.

Álvarez López, Esther. 2005. “Transculturation and Biculturalism: Latina Writers of the United States at/as a Crossroads”. En On the Road to Baghdad or Traveling Biculturalism: Theorizing a Bicultural Approach to Contemporary World Fiction, editado por Gönül Pultar, 89-108. Washington D.C.: New Academia Publishing.

Álvarez López, Esther. 1991. “Lenguaje y espacio como elementos de distorsión natural y humana en The Bluest Eye”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 22-23: 225-32.

Álvarez López, Esther. 1990. “Fighting to Overcome (But Failing): The Afro-American Female Urban Experience in Black Women’s Fiction”. Storia Nord-Americana 7 (2): 13-33.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2006. “Rethinking Female Sainthood: Michèle Roberts’s Spiritual Quest in Impossible Saints”. Feminist Theology 15 (1): 70-83.

Bastida Rodríguez, Patricia. 2003. “On Women, Christianity and History: An Interview with Michèle Roberts”. Atlantis 25 (1): 93-107.

Carrera Suárez, Isabel y Esther Álvarez López. 1990/2. “Social and Personal Selves: Race, Gender and Otherness in Rhys’s ‘Let Them Call It Jazz’ and Wide Sargasso Sea”. Dutch Quarterly Review 20: 154-162.

Prieto Arranz, José Igor. 2006. “Rural, White and Straight. The ETC’s Vision of England”. Journal of Tourism and Cultural Change 4, (1): 19-52. DOI: https://doi.org/10.1080/14766820608668497

Prieto Arranz, José Igor. 2006. “BTA’s Cool Britannia: British National Identity in the New Millennium”. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 4 (2): 183-200. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.013

Prieto Arranz, José Igor. 2006. “Selling An/Other Wales. A Deconstructive Approach”. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 4 (1): 29-52. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2006.04.003

Prieto Arranz, José Igor. 2004. «Two Markets, Two Scotlands? Gender and Race in STB’s ‘Othered’ Scottishness”. Journal of Tourism and Cultural Change 2 (1): 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/14766820408668166

Prieto Arranz, José Igor. 2004. “‘Unothering’ Wales. Domestication as a Tourist Marketing Strategy”. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 2 (2): 233-241. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.018

Rodríguez González, Carla. 2009. “Scotland, Whit Like? Coloured Voices in Historical Territories”. En Bodies and Voices. The Force-Field of Representation and Discourse in Colonial and Postcolonial Studies, editado por Merete Falck Borch, Eva Rask Knudsen, Martin Leer y Bruce Clunies Ross, 363-377. Ámsterdam y Nueva York: Rodopi.

Rodríguez González, Carla. 2008. “A Dialogue with Literary Theory: A. S. Byatt’s The Biographer’s Tale”. English Studies 89 (4): 447-460.

Rodríguez González, Carla. 2007. “Biographical Improvisation in Jackie Kay’s Trumpet”. Scottish Literary Review 8 (1): 88-100.

Rodríguez González, Carla. 2006. “Los significados del cuerpo en The Trick is to Keep Breathing, de Janice Galloway”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 53: 137-148.

Rodríguez González, Carla. 2004. «An Interview with Liz Lochhead». Atlantis 26 (1): 101-110.